SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNO – FINANSOWE ZA OKRES 04.10.2023 DO 31.03.2024

Zad. 1.: Centrum Przedsiębiorczości Społecznej:

Zadanie realizowano zgodnie z założeniami projektu. Centrum Przedsiębiorczości Społecznej zostało doposażone w niezbędną infrastrukturę i narzędzia które razem z Inkubatorami Przedsiębiorczości Społecznej tworzą sieć wsparcia niezbędną do inkubowania miejsc pracy w nowych i istniejących Przedsiębiorstwach Ekonomii Społecznej i Przedsiębiorstwach Społecznych.

Konsultacji Kluczowi i animatorzy udzielali bieżącej inf. i pomocy klientom OWES, pomagali w przeprowadzaniu rekrutacji do projektu. Zespół projektowy odbył 8 spotkań. W Dobrym Mieście odbył się 15.12.2023 r. Zespół ds. Ekonomii Społecznej ( 7 os. ) oraz w Starostwie Powiatowym w Bartoszycach 24.01.2024r. (8 os.).

Spotkania animacyjno-informacyjne, konsultacyjne nt. działań w sektorze Ekonomii Społecznej oraz zakładania PES/PS 69 spotkań – UM/UG/STAROSTWA -7, PUP/MUP/OHP- 4, PCPR-1, LGD-1, CUS-1, MOPS/GOPS-9, PŚDS-2, Szkoły/Placówki Edukacyjne-3, inne dot. założenia Spółdzielni socjalnych osób prawnych-3. Spotkania wspomagające działania i funkcjonowanie Inkubatora Przedsiębiorczości Społecznej w Olsztynie w biurze partnera tj. Banku Żywności oraz Kętrzynie i Bartoszycach. Trwały w tym okresie prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej oraz regulaminów. W okresie sprawozdawczym była spora liczba osób zainteresowanych utworzeniem podmiotów ekonomii społecznej – 17 spotkań oraz PES/PS chcące się ekonomizować/rozwijać – 27 spotkań. Zrekrutowano dwie osoby z kategorii preferowanej, chcących podjąć zatrudnienie w PS. Kadra CPS udzielała wszelkiego wsparcia os. zainteresowanym utworzeniem i zatrudnieniem PS oraz PES/PS już zawiązanym, które wymagały działań wspierających swoje funkcjonowanie i chciały się ekonomizować/rozwijać, osoby te nie były jeszcze zdecydowane, by złożyć formularze do udziału w projekcie.

 W zapytaniach ofertowych nie wyłoniono doradców specjalistycznych ze względu na niekompletne oferty. Pracownicy OWES, zostali uwrażliwieni na posługiwanie się językiem i przykładami równościowymi oraz nie posługiwanie się stereotypami. Wskazano także, aby podkreślali aspekt równości kobiet i mężczyzn. Podjęte zostały również działania na rzecz równości szans i dostępności do projektu dla osób z niepełnosprawnością. Oferowana była sala szkoleniowa dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, ułatwienia w dostępie do pomieszczeń CPS. Kadra CPS jest uwrażliwiana na zachowanie równości szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Osoby niepełnosprawne mogły korzystać z doradztwa mobilnego pracowników OWES w miejscach dogodnych dla tej grupy beneficjentów. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędność energii i wody.

Trwały rozmowy nad współpracą z instytucjami pomocy społecznej, administracji samorządowej oraz reintegracji społeczno-zawodowej. Zaktualizowany został Regulamin Świadczenia Usług Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej oraz znaczna część dokumentacji i załączników zgodzie z zapisami konkursu, standardami OWES oraz systemem jakości SUS 2.0. Kadra szkoliła się z nowych systemów CST 2021 oraz z systemu Monitorowania Europejskiego Funduszu Społecznego (SM EFS) Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Strona internetowa OWES spełnia standardy WCAG 2.0. W okresie rozliczeniowym na bieżąco publikowane były informacje na temat Ekonomii Społecznej i działalności OWES Olsztyn, głównie na portalach społecznościowych i stronie internetowej OWES.

Zadanie 2: Inkubatory Przedsiębiorczości Społecznej

Zadania realizowano zgodnie z założeniami projektu. Funkcjonowały 3 Inkubatory Przedsiębiorczości Społecznej: IPS Olsztyn w siedzibie partnera projektu w Banku Żywności, IPS Bartoszyce oraz IPS Kętrzyn. IPS doposażono w niezbędną infrastrukturę. Animatorzy udzielali bieżącej inf. i pomocy zainteresowanym oraz wspomagali CPS w prowadzeniu rekrutacji do projektu, opracowaniu tematów na szkolenia do Modułu I. Przeprowadzono spotkania animacyjno-informacyjne oraz konsultacyjne nt. działań w sektorze Ekonomii Społecznej oraz zakładania PES/PS – 9 spotkań: PUP/MUP 4, CUS 1, MOPS/GOPS 5, Odbyły się spotkania z kadrą CPS w terenie, wspomagające działania i funkcjonowanie IPSów.

W danym okresie rozliczeniowym we wszystkich IPS odbywały się spotkania animacyjne z osobami chcącymi dowiedzieć się co to są podmioty społeczne oraz z liderami NGO, którzy zastanawiają się nad ekonomizacją. Kadra CPS na bieżąco udzielała wszelkiego wsparcia IPS w zakresie doradztwa podstawowego i konsultacji osobom zainteresowanym utworzeniem i zatrudnieniem PS oraz PES/PS już zawiązanym, które wymagały działań wspierających swoje funkcjonowanie. Pracownicy IPS na bieżąco monitorują i diagnozują sytuację PES/PS z terenu ich działania – kontakt telefoniczny oraz bezpośredni.

Kadra IPS zwraca uwagę na posługiwanie się językiem wolnym od stereotypów,
z uwzględnieniem zasad równościowych oraz jest uwrażliwiana na zachowanie równości szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Osoby niepełnosprawne mogły korzystać z doradztwa mobilnego pracowników IPS w miejscach dogodnych dla tej grupy beneficjentów. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędność energii i wody. W okresie rozliczeniowym na bieżąco publikowane były informacje na temat Ekonomii Społecznej i działalności OWES Olsztyn, głównie na portalach społecznościowych i stronie internetowej.

Zadanie 3: Fundusz Przedsiębiorczości Społecznej

Większość zadań realizowano zgodnie z założeniami projektu. Fundusz Przedsiębiorczości Społecznej wyposażono w niezbędną infrastrukturę. Zespół FPS zapoznał się z dokumentami programowymi oraz aktualnym stanem prawnym obejmującym realizację projektu oraz z innymi OWES-ami pracował nad Regulaminem Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej oraz jego załącznikami m.in. zgłaszanie korekt i wyjaśnianie niespójności dotyczących: trwałości miejsca pracy, interpretacji VAT, ponownym udziale w konkursie, zabezpieczenia dotacji. Odbyły się spotkania ze specjalistami (bank, firma ubezpieczeniowa, notariusz) w sprawie zastosowania najkorzystniejszych form zabezpieczenia realizacji umowy, ustalenia ich kosztów oraz wymaganym dokumentów; wskazanie na formy zabezpieczenia w postaci hipoteki, rygoru (omówienie zasad zabezpieczania, zalet, ustalenie kosztów aktu notarialnego tej formy zabezpieczenia).

Kadra FPS na bieżąco współpracuje z firmą brokerską w celu uzyskania najkorzystniejszych możliwości ubezpieczenia majątkowego zakupów realizowanych w ramach dotacji. Stale prowadzone są rozmowy telefoniczne z przedstawicielami instytucji takich jak: PFRON, PUP, DAR SA, NIDA, TISE, BGK, PAFPIO na temat zwrotnych i bezzwrotnych instrumentów finansowych wspierających zakładanie i prowadzenie przedsiębiorstw społecznych.

Kadra FPS zwraca uwagę na posługiwanie się językiem wolnym od stereotypów, z uwzględnieniem zasad równościowych. Dodatkowo kadra FPS jest uwrażliwiana na zachowanie równości szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędność energii i wody.

Finansowanie:
Środki wspólnotowe441 769,36
Krajowe środki publiczne w tym, budżet państwa66 000,89
Środki prywatne (wkład własny)15 742,88

SUMA: 523 513,13 zł