Zadanie 1 : Centrum Przedsiębiorczości Społecznej
Zadanie realizowano zgodnie z założeniami projektu. Konsultanci kluczowi i animatorzy udzielali bieżącej informacji i pomocy klientom OWES, pomagali w okresie sprawozdawczym. Zespół ds. ekonomii społecznej spotykał się raz: w powiecie kętrzyńskim w dniu 17.09.2024 uczestniczyło – 20 osób,
Spotkania animacyjno-informacyjne 17 spotkań, UM/UG/STAROSTWA – 6, UP/PUP – 4 spotkania, MOPS/GOPS – 6 spotkań, Szkoły/Placówki Edukacyjne – 0 . Spotkania wspomagające działania i funkcjonowanie Inkubatorów Przedsiębiorczości Społecznej w Olsztynie w biurze partnera tj. Banku Żywności oraz w Kętrzynie i Bartoszycach. W okresie sprawozdawczym liczba osób zainteresowanych utworzeniem PES – 8 spotkań, oraz PES/PS chcące się ekonomizować/rozwijać – 11 spotkań. Kadra CPS udzielała wszelkiego wsparcia os. zainteresowanym utworzeniem i zatrudnieniem PS oraz PES/PS już związanym, które wymagały działań wspierających swoje funkcjonowanie i chciały się ekonomizować/rozwijać, osoby te nie były jeszcze zdecydowane, by złożyć formularze do udziału w projekcie.
Pracownicy OWES, zostali uwrażliwieni na posługiwanie się językiem i przykładami równościowymi oraz nie posługiwanie się stereotypami. Wskazano także aby, podkreślali aspekt równości kobiet i mężczyzn. Oferowana była sala szkoleniowa dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, ułatwienia w dostępie do pomieszczeń Centrum Przedsiębiorczości Społecznej. Kadra Centrum Przedsiębiorczości Społecznej jest uwrażliwiona na zachowanie równych szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Osoby niepełnosprawne miały możliwość korzystania z doradztwa mobilnego pracowników OWES i doradców w miejscach dogodnych dla tej grupy beneficjentów. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędzanie energii i wody. Strona Internetowa OWES spełnia standardy WCAG 2.0. W okresie rozliczeniowym na bieżąco publikowane były informacje na temat Ekonomii Społecznej i działalności OWES Olsztyn, głównie na portalach społecznościowych i stronach internetowych.
1. DZIAŁANIA ANIMACYJNO-INFORMACYJNE. Pracownicy OWES promowali tworzenie miejsc pracy w sektorze Ekonomii Społecznej, rekrutowali i informowali uczestników o możliwościach uczestnictwa (osobiście, telefonicznie, mailowo). Prowadzono intensywne spotkania z Grupami Inicjatywnymi, osobami fizycznymi – wyjaśniano i pomagano przy wypełnianiu dokumentacji, wsparcie przy bieżących problemach, prace nad statutem itd. Spotkania animacyjno – konsultacyjne na temat działań w sektorze Ekonomii Społecznej oraz zakładania Podmiot Ekonomii Społecznej/Przedsiębiorstwo Społeczne w ilości 11.
2. ROZWÓJ WSPÓŁPRACY. Intensywnie aktywizowano środowiska do wspólnej realizacji przedsięwzięć na rzecz Ekonomii Społecznej; 17.09. spotkanie zespołu ds. Ekonomii Społecznej – powiat kętrzyński.
3. SZKOLENIA. Szkolenia zgodnie ze ścieżką wsparcia OWES . Moduł 1- Tematyka z zakresu podstaw ekonomii i przedsiębiorczości społecznej ; 22.10.2024 (Olsztyn), 22.10.2024 (Bartoszyce).Moduł 2 – Tematyka z zakresu udzielania wsparcia finansowego 25.10.2024 (Olsztyn). Moduł 3 -Tematyka z zakresu: zasady udanej współpracy, budowanie zespołu i umacnianie wzajemnych relacji, komunikacja i podział obowiązków; 28.10.2024 (Bartoszyce), 04.11.2024 (Olsztyn). Moduł 4 – Tematyka z zakresu m.in. analizy biznes planu, promocji i marketingu w przedsiębiorstwach, gospodarki obiegu zamkniętego; 30.10.2024 (Olsztyn).
4. USŁUGI KONSULTACYJNE.
A) PODSTAWOWE. W danym okresie odbywały się doradztwa/konsultacje telefoniczne, mailowe, osobiste, w zależności od potrzeb z zakresu tworzenia/funkcjonowania PES/PS 23.10 oraz 03.10, 10.09, 12.09. Odbyły się indywidualne spotkania podczas, których odbyło się indywidualne szkolenie z tematów Modułu 1 zgodnie z diagnozą i potrzebami uczestników.
B,C) BIZNESOWE/MENTORING. W okresie sprawozdawczym nie odbyły się konsultacje biznesowe.
D) PRAWNE , KSIĘGOWE, MARKETINGOWE. Nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.
E) PSYCHOSPOŁECZNE/MEDIATOR. W okresie sprawozdawczym odbyły się konsultacje psychospołeczne – 03.10 oraz 12.09 po 1 spotkaniu podczas, których odbyło się indywidualne szkolenie z tematów Modułu 3 zgodnie z diagnozą i potrzebami uczestników.
F) RODO/PZP. Nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.
5. WYDARZENIA NA RZECZ ES. W okresie sprawozdawczym odbyły się Targi Pracy we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Kętrzynie – 18.10.2024, uczestnicy zasięgnęli wiedzy na temat ES oraz jak utworzyć przedsiębiorstwa społeczne.
6. WSPÓŁPRACA Z NAUKĄ I BIZNESEM. Nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.
7. GRUPA STERUJĄCA. Nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.
Zadanie 2: Inkubatory Przedsiębiorczości Społecznej
Zadania realizowano zgodnie z założeniami i harmonogramem projektu. Funkcjonowały 3 Inkubatory Przedsiębiorczości Społecznej: IPS Olsztyn w siedzibie partnera projektu w Banku Żywności, IPS Bartoszyce oraz IPS Kętrzyn. IPS . Animatorzy udzielali bieżącej informacji i pomocy klientom OWES oraz wspomagali CPS w prowadzeniu rekrutacji do projektu i na szkolenia. Kadra IPS zwraca uwagę na posługiwanie się językiem wolnym od stereotypów, z uwzględnieniem zasad równościowych oraz jest uwrażliwiana na zachowanie równości szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Przeprowadzano spotkania animacyjno – informacyjne oraz konsultacje nt. działań w sektorze ES oraz zakładania PES/PS – 26 spotkań. Odbyły się spotkania z kadrą CPS w terenie, wspomagające działania i funkcjonowanie IPS-ów. W okresie rozliczeniowym wszystkie IPS-y prowadziły spotkania animacyjne z osobami chcącymi dowiedzieć się co to są PS oraz z liderami NGO, którzy zastanawiają się nad ekonomizacją. Kadra IPS na bieżąco udzielała wsparcia w zakresie wsparcia podstawowego i konsultacji osobom zainteresowanym utworzeniem i zatrudnieniem PS oraz PES/PS już zawiązanym, które wymagały działań wspierających swoje funkcjonowanie. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędność energii i wody. W okresie rozliczeniowym na bieżąco publikowane były informacje nt. ES i działalności OWES Olsztyn, głównie na portalach społecznościowych i stronie internetowej.
1.DZIAŁANIA ANIMACYJNO-KONSULTACYJNE: 17 razem w tym: 2 z KIS/CIS/CUS, 15 z PES/PS. Prowadzono również spotkania animacyjno-informacyjne telefonicznie i e-mailowo. Odbyły się spotkania z kadrą CPS w terenie, wspomagające działania i funkcjonowanie IPSów. Kadra CPS jest w stałym kontakcie z pracownikami IPS i wpiera ich działania.
2.ANIMACJA ŚRODOWISK LOKALNYCH. Wsparcie w opracowaniu/aktualizacji planów rozwoju Ekonomii Społecznej, przedsiębiorczości i integracji społecznej; spotkania z realizatorami projektów w kontekście zachęcania ich uczestników do podejmowania aktywności w Ekonomii Społecznej; kształtowanie świadomości nt. wyzwań przedsiębiorczości społecznej.
4.WSPARCIE INFRASTRUKTURALNE Udostępniano sprzęty i pomieszczenia dla tworzonych PS;
5.WYDARZENIA LOKALNE NA RZECZ ES. Zadanie nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.
Zadanie 3: Fundusz Przedsiębiorczości Społecznej
Większość zadań realizowano zgodnie z założeniami i harmonogramem projektu. Zespół Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej brał udział w konsultacjach wszystkich OWES w województwie dotyczących zmian w Regulaminie FPS. W okresie sprawozdawczym nie prowadzono naboru wniosków o udzielenie wsparcia na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy. Pracownicy FPS przygotowywali dalsze umowy i wymagane załączniki dot. przyznanego wsparcia w konkursie, który odbył się w poprzednim okresie sprawozdawczym. W okresie sprawozdawczym podpisano 1 umowę w zakresie wsparcia na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy :
05.09.2024 – Spółdzielnia Socjalna MOC – 246 484,00 zł. Udzielono informacji dot. zabezpieczenia realizacji umowy.
Wypłacone zostało wsparcie na utworzenie miejsc pracy dla następujących podmiotów:
- Spółdzielnia Socjalna Tradycja – dotacja 70.424zł, utrzymanie miejsc pracy 12.726 zł
- Fundacja Mazury-Media – dotacja 35.212 zł, utrzymanie miejsc pracy 4.772,25 zł
- Spółdzielnia Socjalna MOC – dotacja 246.484 zł, utrzymanie miejsc pracy 66.811.50 zł
- Stowarzyszenie Nora – dotacja 140.848 zł, utrzymanie miejsc pracy 25.452 zł
- Fundacja Krajobraz Atmosfera Recykling Odzysk KARO – utrzymanie miejsc pracy 15.907,50 zł
- Fundacja Kapitana Nemo – utrzymanie miejsc pracy 9.544,50 zł
- Spółdzielnia Socjalna Każdy jest ważny – utrzymanie miejsc pracy 31.815 zł
- Razem: 659.996,75 zł
Pracownicy na bieżąco udzielali informacji na temat zasad przyznawania środków finansowych w ramach projektu oraz możliwości dofinansowania PS w ramach dostępnych instrumentów finansowych. Stale prowadzone są rozmowy telefoniczne z przedstawicielami instytucji takich jak: PRFON, PUP, DAR SA, NIDA, TISE, BGK, PAFPIO na temat zwrotnych i bezzwrotnych instrumentów finansowych wspierających zakładanie i prowadzenie Przedsiębiorstw Społecznych. Kadra FPS zwracała uwagę na posługiwanie się językiem wolnym od stereotypów, z uwzględnieniem zasad równościowych. Dodatkowo kadra FPS jest uwrażliwiana na zachowanie równości szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędność energii i wody.
Finansowanie: | |
Dofinansowanie | 208.422,14 zł |
Środki wspólnotowe | 181.331,06 zł |
Krajowe środki publiczne w tym, budżet państwa | 10.950,00 zł |
Środki prywatne (wkład własny) | 5.969,00 zł |
SUMA: 225.341,14 zł
Kwoty te nie zawierają środków zawieszonych wydatkowanych na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy