SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNO – FINANSOWE ZA OKRES 01.06.2023 DO 30.08.2024

Zadanie 1 : Centrum Przedsiębiorczości Społecznej

Zadanie realizowano zgodnie z założeniami projektu. Konsultanci kluczowi i animatorzy udzielali bieżącej informacji i pomocy klientom OWES, pomagali w okresie sprawozdawczym. Zespół ds. ekonomii społecznej spotykał się raz: w powiecie mrągowskim w dniu 04.06.2024 uczestniczyło – 13 osób,

Spotkania animacyjno-informacyjne 12 spotkań, UM/UG/STAROSTWA – 1, LGD – 2, Szkoły/Placówki Edukacyjne – 2 . Spotkania wspomagające działania i funkcjonowanie Inkubatorów Przedsiębiorczości Społecznej w Olsztynie w biurze partnera tj. Banku Żywności oraz w Kętrzynie i Bartoszycach. W okresie sprawozdawczym liczba osób zainteresowanych utworzeniem PES – 1 spotkanie, oraz PES/PS chcące się ekonomizować/rozwijać – 8 spotkań. Kadra CPS udzielała wszelkiego wsparcia os. zainteresowanym utworzeniem i zatrudnieniem PS oraz PES/PS już związanym, które wymagały działań wspierających swoje funkcjonowanie i chciały się ekonomizować/rozwijać, osoby te nie były jeszcze zdecydowane, by złożyć formularze do udziału w projekcie.

Pracownicy OWES, zostali uwrażliwieni na posługiwanie się językiem i przykładami równościowymi oraz nie posługiwanie się stereotypami. Wskazano także aby, podkreślali aspekt równości kobiet i mężczyzn. Oferowana była sala szkoleniowa dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, ułatwienia w dostępie do pomieszczeń Centrum Przedsiębiorczości Społecznej. Kadra Centrum Przedsiębiorczości Społecznej jest uwrażliwiona na zachowanie równych szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Osoby niepełnosprawne miały możliwość korzystania z doradztwa mobilnego pracowników OWES i doradców w miejscach dogodnych dla tej grupy beneficjentów. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędzanie energii i wody. Strona Internetowa OWES spełnia standardy WCAG 2.0. W okresie rozliczeniowym na bieżąco publikowane były informacje na temat Ekonomii Społecznej i działalności OWES Olsztyn, głównie na portalach społecznościowych i stronach internetowych.

1. DZIAŁANIA ANIMACYJNO-INFORMACYJNE. Pracownicy OWES promowali tworzenie miejsc pracy w sektorze Ekonomii Społecznej, rekrutowali i informowali uczestników o możliwościach uczestnictwa (osobiście, telefonicznie, mailowo). Prowadzono intensywne spotkania z Grupami Inicjatywnymi, osobami fizycznymi – wyjaśniano i pomagano przy wypełnianiu dokumentacji, wsparcie przy bieżących problemach, prace nad statutem itd. Spotkania animacyjno – konsultacyjne na temat działań w sektorze Ekonomii Społecznej oraz zakładania Podmiot Ekonomii Społecznej/Przedsiębiorstwo Społeczne w ilości 15.

2. ROZWÓJ WSPÓŁPRACY. Intensywnie aktywizowano środowiska do wspólnej realizacji przedsięwzięć na rzecz Ekonomii Społecznej; 04.06. spotkanie zespołu ds. Ekonomii Społecznej – powiat mrągowski.

3. SZKOLENIA. Szkolenia zgodnie ze ścieżką wsparcia OWES . Moduł 1- Tematyka z zakresu podstaw ekonomii i przedsiębiorczości społecznej (Olsztyn); 10.07.2024 . Moduł 3 -Tematyka z zakresu: zasady udanej współpracy, budowanie zespołu i umacnianie wzajemnych relacji, komunikacja i podział obowiązków; 11.07.2024 (Olsztyn). W okresie sprawozdawczym nie odbywały się szkolenia z Modułu 2 i 4.

4. USŁUGI KONSULTACYJNE.

A) PODSTAWOWE. W danym okresie odbywały się doradztwa/konsultacje telefoniczne, mailowe, osobiste, w zależności od potrzeb z zakresu tworzenia/funkcjonowania PES/PS 25.07 oraz 09.08. Odbyły się indywidualne spotkania podczas, których odbyło się indywidualne szkolenie z tematów Modułu 1 zgodnie z diagnozą i potrzebami uczestników.

B,C) BIZNESOWE/MENTORING. W okresie sprawozdawczym odbyły się konsultacje biznesowe – 03.06 – 4 spotkania, 17.06.-1 spotkanie, 25.06.- 1 spotkanie. Na spotkaniach udzielono doradztwa/konsultacji w zakresie tworzenia biznesplanów.

D) PRAWNE , KSIĘGOWE, MARKETINGOWE. Nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.

E) PSYCHOSPOŁECZNE/MEDIATOR. W okresie sprawozdawczym odbyły się konsultacje psychospołeczne -19.08 oraz 22.07. po 1 spotkaniu podczas, których odbyło się indywidualne szkolenie z tematów Modułu 3 zgodnie z diagnozą i potrzebami uczestników.

F) RODO/PZP. Nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.

5. WYDARZENIA NA RZECZ ES. Spotkanie informacyjne w spr. Projektu Premia Społeczna – 09.07.2024.

6. WSPÓŁPRACA Z NAUKĄ I BIZNESEM. Przeprowadzono dwa zajęcia w Zespole Szkół w Biskupcu z zakresu przedsiębiorczości z uwzględnieniem ekonomii społęcznej – 14.06.2024.

7. GRUPA STERUJĄCA. Nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.

Zadanie 2: Inkubatory Przedsiębiorczości Społecznej

Zadania realizowano zgodnie z założeniami i harmonogramem projektu. Funkcjonowały 3 Inkubatory Przedsiębiorczości Społecznej: IPS Olsztyn w siedzibie partnera projektu w Banku Żywności, IPS Bartoszyce oraz IPS Kętrzyn. IPS . Animatorzy udzielali bieżącej informacji i pomocy klientom OWES oraz wspomagali CPS w prowadzeniu rekrutacji do projektu i na szkolenia. Kadra IPS zwraca uwagę na posługiwanie się językiem wolnym od stereotypów, z uwzględnieniem zasad równościowych oraz jest uwrażliwiana na zachowanie równości szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Przeprowadzano spotkania animacyjno – informacyjne oraz konsultacje nt. działań w sektorze ES oraz zakładania PES/PS – 49 spotkań. Odbyły się spotkania z kadrą CPS w terenie, wspomagające działania i funkcjonowanie IPS-ów. W okresie rozliczeniowym wszystkie IPS-y prowadziły spotkania animacyjne z osobami chcącymi dowiedzieć się co to są PS oraz z liderami NGO, którzy zastanawiają się nad ekonomizacją. Kadra IPS na bieżąco udzielała wsparcia w zakresie wsparcia podstawowego i konsultacji osobom zainteresowanym utworzeniem i zatrudnieniem PS oraz PES/PS już zawiązanym, które wymagały działań wspierających swoje funkcjonowanie. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędność energii i wody W okresie rozliczeniowym na bieżąco publikowane były informacje nt. ES i działalności OWES Olsztyn, głównie na portalach społecznościowych i stronie internetowej.

1.DZIAŁANIA ANIMACYJNO-KONSULTACYJNE: 49 razem w tym: 1 z KIS/CIS/CUS, 11 z PES/PS, PUP/UP – 15, UM/UG/Starostwa – 9, MOPS/GOPS – 4. Prowadzono również spotkania animacyjno-informacyjne telefonicznie i e-mailowo. Odbyły się spotkania z kadrą CPS w terenie, wspomagające działania i funkcjonowanie IPSów. Kadra CPS jest w stałym kontakcie z pracownikami IPS i wpiera ich działania.

2.ANIMACJA ŚRODOWISK LOKALNYCH. Wsparcie w opracowaniu/aktualizacji planów rozwoju Ekonomii Społecznej, przedsiębiorczości i integracji społecznej; spotkania z realizatorami projektów w kontekście zachęcania ich uczestników do podejmowania aktywności w Ekonomii Społecznej; kształtowanie świadomości nt. wyzwań przedsiębiorczości społecznej.
4.WSPARCIE INFRASTRUKTURALNE Udostępniano sprzęty i pomieszczenia dla tworzonych PS;

5.WYDARZENIA LOKALNE NA RZECZ ES. Zadanie nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.

Zadanie 3: Fundusz Przedsiębiorczości Społecznej

Większość zadań realizowano zgodnie z założeniami i harmonogramem projektu. Zespół Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej brał udział w konsultacjach wszystkich OWES w województwie dotyczących zmian w Regulaminie FPS. W okresie sprawozdawczym prowadzono nabór wniosków o udzielenie wsparcia na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w ramach projektu OOWES – 14-28.06.2024. Przyjęto 11 wniosków wraz z załącznikami: 1. Spółdzielnia Socjalna Tradycja, 2. Fundacja MAZURYMEDIA, Spółdzielnia socjalna „Każdy jest ważny”, 4. Stowarzyszenie NORA, 5. Stowarzyszanie Kulturalne Zespół Pieśni i Tańca „WARMIA”, 6. FUNDACJA MANGALICA,7. Spółdzielnia Socjalna MOC, 8. Fundacja Krajobraz Atmosfera Recykling Odzysk KARO, 9. Fundacja Kapitana Nemo, 10. GI Fundacja Paidea, 11. GI Fundacja zdrowie.

Zespół FPS dokonał oceny formalnej wniosków o udzielenie wsparcia na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w ramach projektu OOWES, zebranie niezbędnych uzupełnień (01.07.24-12.07.24). Pracownicy brali udział w Komisji Oceny Wniosków – 19.07.2024 r. W wyniku, której dofinansowanie przyznane zostało 9 podmiotom, z czego 1 zrezygnował z podpisania umowy (Stowarzyszanie Kulturalne Zespół Pieśni i Tańca „WARMIA”). Eksperci zewnętrzni będący członkami KOW dokonali merytorycznej oceny losowo przydzielonych biznesplanów. Nie stwierdzono rozbieżności punktowej pow. 30%, wymagającej oceny trzeciego eksperta. Ocena merytoryczna trwała od 15.07. do 19.07. Ocena dokonana została w oparciu o kryteria wskazane w Karcie oceny merytorycznej. Pracownicy FPS przygotowali wzory umów i wymaganych załączników dot. przyznanego wsparcia. W okresie sprawozdawczym podpisano 6 umów w zakresie wsparcia na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy:

  1. 19.08.2024 – Spółdzielnia Socjalna „Każdy jest ważny” – 293 560,00 zł
  2. 22.08.2024 – Stowarzyszenie NORA – 293 560,00 zł
  3. 23.08.2024 – Fundacja MAZURYMEDIA – 54 301,00 zł
  4. 23.08.2024 – Spółdzielnia Socjalna Tradycja – 146 780,00 zł
  5. 27.08.2024 – Fundacja Kapitana Nemo – 162 903,00 zł
  6. 30.08.2024 – Fundacja Krajobraz Atmosfera Recykling Odzysk KARO – 181 992,00 zł.

Udzielono informacji dot. zabezpieczenia realizacji umowy.

Wypłacone zostało wsparcie na utworzenie miejsc pracy dla następujących podmiotów:

  1. Spółdzielnia Socjalna „Każdy jest ważny” – 140 848,00 zł
  2. Fundacja Kapitana Nemo – 105 636,00 zł
  3. Fundacja Krajobraz Atmosfera Recykling Odzysk KARO – 105 636,00 zł
  4. Razem: 352 120,00 zł

Pracownicy na bieżąco udzielali informacji na temat zasad przyznawania środków finansowych w ramach projektu oraz możliwości dofinansowania PS w ramach dostępnych instrumentów finansowych. Stale prowadzone są rozmowy telefoniczne z przedstawicielami instytucji takich jak: PRFON, PUP, DAR SA, NIDA, TISE, BGK, PAFPIO na temat zwrotnych i bezzwrotnych instrumentów finansowych wspierających zakładanie i prowadzenie Przedsiębiorstw Społecznych. Kadra FPS zwracała uwagę na posługiwanie się językiem wolnym od stereotypów, z uwzględnieniem zasad równościowych. Dodatkowo kadra FPS jest uwrażliwiana na zachowanie równości szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędność energii i wody. W okresie sprawozdawczym zakończono 2 rundę – 19.07.2024.

Finansowanie:
Dofinansowanie297.260,04 zł
Środki wspólnotowe258.621,65 zł
Środki prywatne (wkład własny)14.153,50 zł

SUMA: 311.413,54  zł

Kwoty te nie zawierają środków zawieszonych wydatkowanych na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy