SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNO – FINANSOWE ZA OKRES 01.04.2023 DO 31.05.2024

Zadanie 1 : Centrum Przedsiębiorczości Społecznej

Zadanie realizowano zgodnie z założeniami projektu. Konsultanci kluczowi i animatorzy udzielali bieżącej informacji i pomocy klientom OWES, pomagali w okresie sprawozdawczym. Zespół ds. ekonomii społecznej spotykał się trzy razy: w powiecie olsztyńskim w dniu 26.04.2024 uczestniczyło – 12osób, w powiecie bartoszyckim w dniu 29.04.2024 uczestniczyło – 13 osób, w Olsztynie w dniu 17.05.2024 uczestniczyło – 7 osób.

Spotkania animacyjno-informacyjne 27 spotkań, UM/UG/STAROSTWA – 5, LGD – 2, CUS – 3, MOPS/GOPS – 10, Szkoły/Placówki Edukacyjne – 3 . Spotkania wspomagające działania i funkcjonowanie Inkubatorów Przedsiębiorczości Społecznej w Olsztynie w biurze partnera tj. Banku Żywności oraz w Kętrzynie i Bartoszycach. W okresie sprawozdawczym była spora liczba osób zainteresowanych utworzeniem PES – 8 spotkań, oraz PES/PS chcące się ekonomizować/rozwijać – 12 spotkań. Kadra CPS udzielała wszelkiego wsparcia os. zainteresowanym utworzeniem i zatrudnieniem PS oraz PES/PS już związanym, które wymagały działań wspierających swoje funkcjonowanie i chciały się ekonomizować/rozwijać, osoby te nie były jeszcze zdecydowane, by złożyć formularze do udziału w projekcie.

Pracownicy OWES, zostali uwrażliwieni na posługiwanie się językiem i przykładami równościowymi oraz nie posługiwanie się stereotypami. Wskazano także aby, podkreślali aspekt równości kobiet i mężczyzn. Oferowana była sala szkoleniowa dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, ułatwienia w dostępie do pomieszczeń Centrum Przedsiębiorczości Społecznej. Kadra Centrum Przedsiębiorczości Społecznej jest uwrażliwiona na zachowanie równych szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Osoby niepełnosprawne miały możliwość korzystania z doradztwa mobilnego pracowników OWES i doradców w miejscach dogodnych dla tej grupy beneficjentów. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędzanie energii i wody. Strona Internetowa OWES spełnia standardy WCAG 2.0. W okresie rozliczeniowym na bieżąco publikowane były informacje na temat Ekonomii Społecznej i działalności OWES Olsztyn, głównie na portalach społecznościowych i stronach internetowych.

1. DZIAŁANIA ANIMACYJNO-INFORMACYJNE. Pracownicy OWES promowali tworzenie miejsc pracy w sektorze Ekonomii Społecznej, rekrutowali i informowali uczestników o możliwościach uczestnictwa (osobiście, telefonicznie, mailowo). Prowadzono intensywne spotkania z Grupami Inicjatywnymi, osobami fizycznymi – wyjaśniano i pomagano przy wypełnianiu dokumentacji, wsparcie przy bieżących problemach, prace nad statutem itd. Spotkania animacyjno – konsultacyjne na temat działań w sektorze Ekonomii Społecznej oraz zakładania Podmiot Ekonomii Społecznej/Przedsiębiorstwo Społeczne w ilości 12.

2. ROZWÓJ WSPOŁPRACY. Intensywnie aktywizowano środowiska do wspólnej realizacji przedsięwzięć na rzecz Ekonomii Społecznej; 26.04.2024 spotkanie zespołu ds. ES – powiat olsztyński, 29.04.2024 spotkanie zespołu ds. ES – Bartoszyce, 17.05.2024 spotkanie zespołu ds. ES – Olsztyn

3. SZKOLENIA. Szkolenia zgodnie ze ścieżką wsparcia OWES . Moduł 1- Tematyka z zakresu podstaw ekonomii i przedsiębiorczości społecznej; 04.04.2024 (Olsztyn),18.04.2024 (Górowo Iławeckie), 22.04.2024 (Olsztyn), 23.04.2024 (Bartoszyce) Moduł 2 – Tematyka z zakresu zasad udzielania i rozliczenia wsparcia finansowego; 05.04.2024 (Olsztyn), 22.04.2024 (Bartoszyce). Moduł 3 -Tematyka z zakresu: zasady udanej współpracy, budowanie zespołu i umacnianie wzajemnych relacji, komunikacja i podział obowiązków; 27.05.2024 (Olsztyn), 27.05.2024 (Górowo Iławeckie), 28.05.2024 (Bartoszyce), 29.05.2024 (Olsztyn) Moduł 4 – Tematyka z zakresu m.in. podstaw prawnych funkcjonowania Przedsiębiorstw Społecznych, prawa pracy, modeli biznesowych; 16.04.2024 (Olsztyn),19.04.2024 (Olsztyn),07.05,2024(Olsztyn)

Zadanie 2: Inkubatory Przedsiębiorczości Społecznej

Zadania realizowano zgodnie z założeniami i harmonogramem projektu. Funkcjonowały 3 Inkubatory Przedsiębiorczości Społecznej: IPS Olsztyn w siedzibie partnera projektu w Banku Żywności, IPS Bartoszyce oraz IPS Kętrzyn. IPS . Animatorzy udzielali bieżącej informacji i pomocy klientom OWES oraz wspomagali CPS w prowadzeniu rekrutacji do projektu i na szkolenia. Kadra IPS zwraca uwagę na posługiwanie się językiem wolnym od stereotypów, z uwzględnieniem zasad równościowych oraz jest uwrażliwiana na zachowanie równości szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Przeprowadzano spotkania animacyjno – informacyjne oraz konsultacje nt. działań w sektorze ES oraz zakładania PES/PS – 30 spotkań. Odbyły się spotkania z kadrą CPS w terenie, wspomagające działania i funkcjonowanie IPS-ów. W okresie rozliczeniowym wszystkie IPS-y prowadziły spotkania animacyjne z osobami chcącymi dowiedzieć się co to są PS oraz z liderami NGO, którzy zastanawiają się nad ekonomizacją. Kadra IPS na bieżąco udzielała wsparcia w zakresie wsparcia podstawowego i konsultacji osobom zainteresowanym utworzeniem i zatrudnieniem PS oraz PES/PS już zawiązanym, które wymagały działań wspierających swoje funkcjonowanie. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędność energii i wody W okresie rozliczeniowym na bieżąco publikowane były informacje nt. ES i działalności OWES Olsztyn, głównie na portalach społecznościowych i stronie internetowej.

1.DZIAŁANIA ANIMACYJNO-KONSULTACYJNE: 28 razem w tym: 3 z KIS/CIS/CUS, 25 z PES/PS. Prowadzono również spotkania animacyjno-informacyjne telefonicznie i e-mailowo. Odbyły się spotkania z kadrą CPS w terenie, wspomagające działania i funkcjonowanie IPSów. Kadra CPS jest w stałym kontakcie z pracownikami IPS i wpiera ich działania.

2.ANIMACJA ŚRODOWISK LOKALNYCH
Wsparcie w opracowaniu/aktualizacji planów rozwoju Ekonomii Społecznej, przedsiębiorczości i integracji społecznej; spotkania z realizatorami projektów w kontekście zachęcania ich uczestników do podejmowania aktywności w Ekonomii Społecznej; kształtowanie świadomości nt. wyzwań przedsiębiorczości społecznej.
4.WSPARCIE INFRASTRUKTURALNE Udostępniano sprzęty i pomieszczenia dla tworzonych PS;

5.WYDARZENIA LOKALNE NA RZECZ ES Zadanie nie było realizowane w okresie sprawozdawczym.

Zadanie 3: Fundusz Przedsiębiorczości Społecznej

Większość zadań realizowano zgodnie z założeniami i harmonogramem projektu. Zespół Funduszu Przedsiębiorczości Społecznej realizował szkolenia w ramach Modułu II – m.in. zasady udzielania wsparcia finansowego, zabezpieczenie dotacji rozliczenia, konsekwencje niedotrzymania warunków umowy dotacyjnej, inne źródła i możliwości finansowania zwrotnego i bezzwrotnego w dniach 05.04.2024 Olsztyn oraz 22.04.2024 Bartoszyce. Pracownicy FPS brali udział w konsultacjach dotyczących zmiany wysokości stawek jednostkowych (w związku z ich indeksacją), przygotowanie propozycji przesunięć w budżecie projektu OOWES w celu wskazania możliwych oszczędności umożliwiających zwiększenie tych stawek. Pracownicy na bieżąco udzielali informacji na temat zasad przyznawania środków finansowych w ramach projektu oraz możliwości dofinansowania PS w ramach dostępnych instrumentów finansowych. Stale prowadzone są rozmowy telefoniczne z przedstawicielami instytucji takich jak: PRFON, PUP, DAR SA, NIDA, TISE, BGK, PAFPIO na temat zwrotnych i bezzwrotnych instrumentów finansowych wspierających zakładanie i prowadzenie Przedsiębiorstw Społecznych. Kadra FPS zwracała uwagę na posługiwanie się językiem wolnym od stereotypów, z uwzględnieniem zasad równościowych. Dodatkowo kadra FPS jest uwrażliwiana na zachowanie równości szans i dostępności osób niepełnosprawnych do projektu. Wszelkie działania prowadzone w ramach zadania są realizowane w oparciu o zasadę zrównoważonego rozwoju mi.in. poprzez oszczędne gospodarowanie materiałami biurowymi i szkoleniowymi, ekologiczne materiały wielokrotnego użytku, dwustronny druk, segregację odpadów, energooszczędne urządzenia, oszczędność energii i wody. W okresie sprawozdawczym zakończono 1 rundę konkursową z powodu braku zgłoszeń.

Finansowanie:
Środki wspólnotowe186 808,61
Krajowe środki publiczne w tym, budżet państwa27 909,44
Środki prywatne (wkład własny)5 969,00

SUMA: 220 687,05 zł